گزارش/

اعتراضات گسترده در اسرائیل از سرگرفته شد/بمب‌ساعتی در تل‌آویو/ نتانیاهو فرصت و انتخابی ندارد 

ده‌ها هزار صهیونیست ساکن بیت‌المقدس در مرکز این شهر جمع شدند و بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان آغاز جنگ با حماس در غزه را به ‌راه انداختند. معترضان از کابینه بنیامین نتانیاهو می‌خواهند برای آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی آتش‌بس را بپذیرد و انتخابات زودهنگام برگزار کند.
کد خبر: ۲۹۳۸۰۲
تاریخ انتشار:۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱ - 03 April 2024

بمب‌ساعتی در تل‌آویو

 
 
به گزارش روزپلاس، به ‌عبارت بهتر، آنها خواستار اعلام پایان جنگ غزه و متعاقبا، کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت هستند. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به‌وضوح آگاه است که پایان‌یافتن جنگ غزه معنایی جز شکست مطلق صهیونیست‌ها در این آوردگاه ندارد، زیرا اکنون نه‌فقط اسرای‌شان آزاد نشده‌اند، بلکه حماس نیز به حیات خود در غزه ادامه می‌دهد. در مقابل، حتی حامیان و شرکای رژیم اشغالگر نیز قدرت حمایت مطلق از این رژیم جعلی و کودک‌کش را از دست داده‌اند و کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و متحدانش به تل‌آویو نتوانسته به تغییر معادلات نبرد به سود نتانیاهو منجر شود. در چنین شرایطی غرب و رژیم اشغالگر به بازندگان جنگ غزه تبدیل شده‌اند. 

نتانیاهو فرصت و انتخابی ندارد 

در این میان، نتانیاهو صرفا باید میان بد و بدتر دست به انتخاب بزند؛ کناره‌گیری از قدرت در همین برهه زمانی و کناره‌گیری از قدرت پس از شکست مطلق در نوار غزه! گزینه سومی در این میان وجود ندارد. ساکنان اراضی اشغالی به‌وضوح دریافته‌اند که نتیجه ادامه جنگ غزه و حتی حمله به رفح، چیزی جز افزایش تصاعدی هزینه‌های شکست رژیم صهیونیستی در جنگ نیست. ضمن آن‌که در صورت استمرار نسل‌کشی و درنده‌خویی آنها در غزه، دیگر آزادی اسرای صهیونیست نیز در کار نخواهد بود.
 
تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، پس از عملیات طوفان‌الاقصی تا حدود زیادی کاهش یافته و صهیونیست‌ها به خیال خود برای پیروزی در این جنگ متحد شده بودند اما اکنون که نزدیک به شش ماه از آغاز جنگ می‌گذرد، بار دیگر مخالفت‌ها با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بالا گرفته که همین مسأله، هزاران صهیونیست را به خیابان‌ها کشانده است.
 
تحقیر رژیم اشغالگر در جنگ غزه به اندازه‌ای بالا و ملموس بوده که حتی جایی برای شنیدن توجیهات و وعده‌های نتانیاهو از سوی ساکنان اراضی اشغالی باقی نمانده است. آنها(ساکنان اراضی اشغالی)اکنون نسبت به دو گزاره اطمینان خاطر دارند: هیچ‌گونه پیروزی و دستاوردی در جنگ غزه درکارنیست ونخواهدبود وازسوی دیگر فرسایشی‌شدن نبرد صرفا ضریب آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی و وقوع رخدادهای غیر‌قابل تصور را بالا خواهد برد و دستاوردی برای تل‌آویو نخواهد داشت. 
 
وضعیت قرمز در کابینه رژیم صهیونیستی 

نتانیاهو با انبوهی از اتهامات فساد روبه‌روست و به همین دلیل منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد تصمیمات او بیشتر بر منافع شخصی و بقای سیاسی او متمرکز شده است. نتانیاهو تا بهار۲۰۲۶ انتخاباتی در پیش نخواهد داشت، مگر این‌که ائتلاف او زودتر از هم بپاشد. با این حال نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر انتخابات مجددا در اراضی اشغالی برگزار شود، نتانیاهو و ائتلافش از رقبای‌شان به‌مراتب‌ عقب‌تر می‌مانند.
 
تاکنون بسیاری از خانواده‌های گروگان‌ها از محکوم‌کردن علنی نتانیاهو خودداری کرده بودند تا از دشمنی با نخست‌وزیر و تبدیل وضعیت گروگان‌ها به یک موضوع سیاسی اجتناب کنند اما با طولانی‌شدن اسارت گروگان‌ها و افزایش خشم خانواده‌های‌شان، اکنون برخی می‌خواهند مسیرشان را تغییر دهند و در اعتراض گسترده روز یکشنبه هم نقش مهمی داشتند.
 
صف معترضان روز یکشنبه تا اطراف کنست یا ساختمان پارلمان رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی کشیده شد و سازمان‌دهندگان این اعتراض‌ها اعلام کردند که این تجمع‌ها را تا چند روز ادامه می‌دهند. آنها از کابینه نتانیاهو خواستند انتخابات جدید را تقریبا دو سال زودتر از موعد مقرر برگزار کند. نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی در اواخر روز یکشنبه، گفت که آلام خانواده‌ها را درک می‌کند اما تاکید کرد که برگزاری انتخابات جدید، اسرائیل را شش تا هشت ماه فلج می‌کند و مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را متوقف خواهد کرد!
 
نتانیاهو در این سخنرانی گفته‌هایش را درباره حمله زمینی به رفح، شهر جنوبی غزه، تکرار کرد. او با بیان این‌که فشارهای آمریکا منصرفش نخواهد کرد، گفت: «بدون رفتن به رفح هیچ پیروزی وجود ندارد.» در مقابل، منتقدان وی می‌گویند رخدادهای غیر‌قابل پیش‌بینی و سختی در رفح منتظر صهیونیست‌هاست و حماس قطعا در این معادله، با ابتکار عمل وارد خواهد شد. به عبارت بهتر، نه‌فقط حمله به رفح به نابودی حماس منجر نخواهد شد، بلکه تل‌آویو را در شرایط بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر و سختی گرفتار خواهد کرد.  
 
همزمان با تظاهرات مخالفان نتانیاهو، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون با انتقاد از وزرای دولت به‌دلیل حمله لفظی به خانواده‌های افراد گروگان گرفته‌شده در غزه، خواستار انتخابات زودهنگام شد.
 
لاپید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وزرای کابینه یک به یک روی آنتن [رادیو و تلویزیون] می‌روند و به خانواده‌های ربوده‌شدگان حمله می‌کنند. عقل‌تان را از دست داده‌اید؟ زنان جوان، افراد سالمند، کودکان در دوره مسئولیت شما ربوده شدند. نیمی از یک سال گذشت و شما نتوانستید آنها را به خانه بازگردانید. حالا خانواده‌های آنها را سرزنش می‌کنید؟ این کابینه (کابینه نتانیاهو) ویرانگر باید برود. انتخابات فوری!»

صهیونیست‌ها در بحران مطلق 

نتانیاهو بارها قول داده که حماس را نابود خواهد کرد و همه گروگان‌ها را به تل‌آویو برمی‌گرداند اما در دستیابی به این اهداف شکست خورده است. رسانه‌های غربی که در کسوت توجیه‌کنندگان و تسریع‌کنندگان جنایات نتانیاهو وارد عمل شده‌اند، می‌گویند گرچه گروه شبه‌نظامی حماس خساراتی متحمل شده اما همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد.
 
از سوی دیگر، بخشی از گروگان‌های صهیونیستی در غزه در جریان آتش‌بس موقت ماه نوامبر آزادشدنداما تلاش‌های میانجیگران بین‌المللی برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به خانه ناموفق ماند. دلیل این عدم موفقیت، دست برتر حماس در مذاکرات است: جایی که نتانیاهو نمی‌تواند شرایط مدنظر خود را در مذاکرات به طرف مقابل تحمیل کند.
 
خانواده‌های گروگان‌ها بر این باورند که زمان رو به اتمام است و برخی از آنها و حامیان این خانواده‌ها فشار بر نتانیاهو را افزایش داده و تظاهرات علیه اورا ازسر گرفته‌اند. معترضان نتانیاهو را مسئول شکست‌ها در جریان وقایع هفتم اکتبر و پس از آن می‌دانند.
 
آنها می‌گویند که اختلاف‌های سیاسی عمیق برسر تصویب لایحه اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو در سال گذشته اسرائیل را پیش از عملیات حماس ضعیف کرده بود. برخی دیگر از مخالفان نتانیاهو نیز می‌گویند که تصمیمات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سبب شد به روابط دیرینه با آمریکا آسیب وارد شود.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

هواشناسی برای کل کشور هشدار صادر کرد

پیامی که ریاض درباره حمله به رفح برای تل‌آویو فرستاد

برداشت عجیب از اعتراض علیه جنایات اسرائیل در آمریکا و دیگر کشورهای جهان/سرگیجه بزرگ!

فشار غرب به امارات بخاطر تجارت با روسیه

لاپید مقابل نتانیاهو ایستاد/ هیچ بهانه ای برای عدم تبادل اسرا نیست

بایدن از ترامپ جلو زد

تساوی ستاره‌های میلیاردی در تبریز/ استقلال و تراکتور «بد» بودند

ورود خودرو با پلاک بین‌المللی به کشور مجاز شد

اولین تصویر منتشر شده از پیکر نیکاشاکرمی

ایران: راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است

باگ‌های آزاردهنده جدیدی وارد ویندوز ۱۱ شده‌اند/ مایکروسافت وجود دو باگ را تایید کرد

زشت ‌و زیبای هفته ۲۵ لیگ برتر/ هفته سیاه فوتبال و برکناری خطیر و خوشحالی نکونام!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

اعتراف خودخواسته «اشکان خطیبی» پس از مهاجرت/ در ایران همه چیز داشتم؛ زندگی در اروپا کار راحتی نیست

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی